Culturele activiteiten

Wat is een culturele activiteit?

Onder een culturele activiteit wordt verstaan: het bezoeken van een voorstelling, theater, concertzaal, podium, museum, galerie, tentoonstelling, film etc. Zie hiernaast welke disciplines er allemaal zijn.

Een culturele activiteit die geldt voor CKV mag uitsluitend door professionele artiesten en/of gezelschappen en/of instellingen zijn gemaakt. Je moet dus activiteiten bezoeken die voldoende cultureel niveau hebben.

Je bepaalt zelf naar welke culturele activiteit je gaat om een verslag over te schrijven. Zoek in de culturele agenda’s van de kranten en de instellingen op internet. Maak gebruik van tips van vrienden en bekenden en ook van je CKV docent.

Wat wel en wat niet?

Meestal is het niet moeilijk voor je om vast te stellen of je keuze wel door ons geaccepteerd zal worden. Vrijwel alle culturele instellingen presenteren kunst die voor CKV1 geschikt is.

Het belangrijkste is wat je zelf waarneemt en je eigen mening hierover (en de wijze waarop je verslag maakt hiervan) Het gaat bij CKV ook om de ontwikkeling die je doormaakt. Wees niet bang om het avontuur aan te gaan en ook eens iets bezoeken dat je niet kent. Als je twijfelt overleg je met je docent.

Disciplines

Er zijn diverse kunstdisciplines waar je je dit jaar in kan verdiepen, zoals: dans, theater, muziek, beeldende kunst, bouwkunst, games, grafische vormgeving, literatuur, musicals en bijvoorbeeld film.

Je moet per periode  minimaal 3 verschillende culturele activiteiten hebben ondernomen. Samen met de opdracht uit de introductieweek kom je voor ckv op 10 opdrachten dit jaar.

Een "bezoek", zoals aan een museum of theatervoorstelling mag meerdere keren worden ingeleverd. De overige opdrachten mogen maar één keer worden gemaakt (je kunt dus maar één keer naar de film).

Er wordt van je verwacht dat je een aantal verslagen maakt, die je toevoegt in onenote classroom, inclusief foto's, schetsen, filmpjes, schilderijen, links naar recencies, wat er ook maar nodig is om je verslag zo compleet mogelijk te maken!

Voor het maken van de verslagen maak je gebruik van de KIJKWIJZERS (zijn inbegrepen in de opdracht). Deze druk je af en neem je mee wanneer je een culturele activiteit gaat ondernemen. De ingevulde kijkwijzers helpen je bij het maken van je verslag.

Culturele activiteiten: op school en buiten school

Als je op de disciplines in het rechtermenu drukt, kun je per discipline opdrachten bekijken.
Sommige activiteiten kun je op school ondernemen, andere zul je buiten schooltijd moeten uitvoeren. Dit is aangegeven in de titel van de opdracht.